دریافت(کتاب فلسفه اخلاق شهيد استاد مرتضی مطهری)

کتاب فلسفه اخلاق شهيد استاد مرتضی مطهریکتاب فلسفه اخلاق شهيد استاد مرتضی مطهری|30016981|ekn50309089|
این فایل درباره ی کتاب فلسفه اخلاق شهيد استاد مرتضی مطهری می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.







فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 361









فهرست مطالب



مقدمه



جلسه اول : فعل طبيعی و فعل اخلاقی



ارزش كار اخلاقی



عفو وگذشت



حق شناسی و وفا



ترحم به حيوانات



سخن سری سقطی



دعای مكارم الاخلاق



سخن خواجه عبدالله انصاری



بازاری و مالك اشتر



مرد شامی و امام حسين ( ع )



فرازی ديگر از دعای مكارم الاخلاق



نهی شديد قرآن از اشاعه زشتيهای مؤمنين



غيبت در مواردی جايز است



سخن نادرست ابن سيرين و اشتباه غزالی



جلسه دوم : نظريه عاطفی و نظريه فلاسفه اسلامی



مبدا و هدف در كار انسان



اخلاق هندی



نقد اين نظريه :



الف : هر محبتی اخلاق نيست



ب : اخلاق محدود به غير دوستی نيست



ج : مفهوم انساندوستی



نظريه فلاسفه اسلامی اراده



فرق ميل و اراده



نظريه وجدانی



نظر قرآن درباره وجدان



نظر كانت



جلسه سوم : نظريه وجدانی



آيا همه محتويات ذهن انسان ماخوذ از تجارب است ؟



عقل نظری و عقل عملی



احكام وجدان از نظر كانت



عذاب وجدان



وجدان اخلاقی و سعادت



آيا كمال غير از سعادت است ؟



وجدان و اثبات اختيار انسان



وجدان و اثبات بقاء و خلود نفس



حديثی از امام صادق ( ع )



نقد اين نظريه :



الف : تحقير فلسفه



ب : تفكيك ميان كمال و سعادت



ج : همه احكام وجدان مطلق نيست



دروغ مصلحت آميز



جلسه چهارم : نظريه زيبايی



آيا زيبايی قابل تعريف است ؟



زيبايی مطلق است يا نسبی ؟



رابطه زيبايی با عشق و حركت



زيبايی منحصر به زيبايی مربوط به غريزه جنسی نيست



زيبايی غير محسوس



فصاحت قرآن



زيبايی سخن علی عليه السلام



زيبايی معقول



نظر افلاطون



جلسه پنجم : نظريه پرستش



شعور ظاهر و شعور مغفول عنه



پرستش چيست ؟



آيا پرستش منحصر به پرستش آگاهانه انسان است ؟



حس اخلاقی جدا از حس خداشناسی نيست



توجيه صحيح اخلاق



اخلاق از مقوله عبادت و پرستش است



اخلاق فقط در مكتب خداپرستی قابل توجيه است



مراتب عبادت



جلسه ششم : كرامت نفس ، محور اخلاق اسلامی



دنيای روح انسان



تحقير و تجليل نفس



" نفس " در سنت و حديث



كرامت و عزت نفس ، محور اخلاق اسلامی



كلبيون و ملاميه



اشتباه سعدی و برخی از متصوفه



كرامت و عزت نفس در سخنان امام حسين ( ع )



عزت نفس در كلام امام صادق و علی عليه السلام



آيا انسان دارای دو نفس است ؟



نظريه منسوب به هايدگر



سخنان ديگری از امام حسين ( ع ) درباب كرامت نفس



جلسه هفتم : خود و ناخود



آيا " خود " را بايد خوار كرد يا محترم شمرد ؟



نظر اسلامی



جدال درونی



" من " اصيل و " من " طفيلی ( خود و ناخود )



خود يادآوری ( خوديابی )



سخن مولوی



بخيل " خود " ش را گم كرده



تمثيل مولوی



روح انسان منشا احساسهای اخلاقی و دروازه ای به سوی معنويت



سيری در نظرات ماديين



سخن سارتر



نظريه ماركسيستها



نقد اين نظريه



جلسه هشتم : خودشناسی



خود شناسی مقدمه خداشناسی و اخلاق



آموزشهای نفس انسان در خداشناسی



عالم طبيعت يك جريان مداوم و يك واحد حركت است



آيا " من " عوض می‏شود ؟



داستان بهمنيار و ابن سينا



شناخت " خود " به عنوان يك حقيقت ثابت ، مقدمه شناخت خدا



وجود گرايشهای معنوی در انسان آيتی برای شناخت خدا



تعصب نسبت به ماترياليسم



سخن موريس مترلينگ



داستان كودك زيرك و مدرسه



توبه



آيا روح اجتماع است كه گرايشهای اخلاقی را الهام می‏كند ؟



منشا ابراز نظريات ماترياليستی



سخن سارتر درباره " خود واقعی "



رابطه آزادی انسان و وجود خدا



انسان آن چيزی است كه بخواهد باشد



جلسه نهم : بحرانهای معنوی و اخلاقی در عصر حاضر



ارزش نظری و ارزش عملی يك نظريه



حقيقت بودن مساوی با مفيد بودن است



بحران معنوی بزرگترين بحران عصر حاضر



افزايش خودكشيها



خالی ماندن ساعات فراغت



ازدياد بيماريهای عصبی و اختلالات روانی



عصيان جوانان ، هيپی گری



كمبود عواطف



مسئله گرسنگی



مسئله آلودگی محيط زيست



تمثيل توئين بی



افسانه جادوگر و جن



سيانتيسم ، اصالت علم



ايدئولوژی



روشنفكری



عرفان منهای مذهب !



ضميمه 1 : الف . اخلاق كمونيستی



منطق ديالكتيك



تكامل جامعه



مفهوم تكامل از نظر ماركسيسم



انقلاب ، معيار اخلاق



اصالت فرد و اصالت جامعه



آزادی و مساوات



نقد اين نظريه



ب . مسئله خودی در اخلاق



چرا بشر نياز به روش اخلاقی و تربيتی دارد ؟



دو نوع اخلاق



ريشه پايبندی به فضائل اخلاقی



خداشناسی پايه اخلاق



انواع " خود " و " خودپرستی "



سخن گوستاولوبون



دو گونه مبارزه با " خودی "



خدا مبنای فضائل اخلاقی



امام حسين ( ع ) و فضائل اخلاقی



ج . معيار فعل اخلاقی



فعل طبيعی و فعل اخلاقی



سخن داستايوسكی



معيار فعل اخلاقی چيست ؟



نظر كانت



نظر افلاطون



نظر فلاسفه



نظر راسل



با يزيد و خدا



داستان مرد اداری و همكارش



ضميمه 2 : [ مكتب اخلاقی راسل ]









نام كتاب : فلسفه اخلاق



فلسفه اخلاق



نويسنده : متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری



چاپ يازدهم : تابستان 1372



ناشر : انتشارات صدرا ( با كسب اجازه از شورای نظارت بر نشر آثار



استاد شهيد )





مقدمه



كتاب حاضر مشتمل بر دوازده جلسه سخنرانی متفكر شهيد استاد مرتضی مطهری‏ پيرامون " فلسفه اخلاق " و دارای دو بخش است بخش اول كه قسمت اعظم‏ كتاب را تشكيل می‏دهد متشكل از نه سخنرانی استاد در سال 1351 شمسی در مسجد ارك ( تهران ) می‏باشد كه البته در اصل ده سخنرانی بوده و متاسفانه‏ نوار سخنرانی اول در دست نيست ، ولی اين امر لطمه ای به بحث وارد نمی‏كند زيرا در جلسه دوم ، استاد شهيد خلاصه ای از بحث جلسه اول را بازگو نموده اند بخش دوم كه " ضميمه " نام گرفته است متشكل از سه سخنرانی‏ استاد می‏باشد كه در زمانها و مكانهای مختلف ايراد شده اند تاريخ دقيق و محل سخنرانی اول يعنی " اخلاق كمونيستی " مشخص نيست ولی آنچه مسلم‏ است اين خنرانی در اواخر حيات استاد انجام گرفته است سخنرانی دوم " مسئله خودی در اخلاق " نام دارد كه در حدود سال 1339 در دانشسرای عالی‏ تهران ايراد شده است و البته نوار آن در دست نيست و تنظيم آن از روی‏ متنی كه در همان زمان از نوار استخراج شده و در اختيار استاد قرار گرفته‏ صورت پذيرفته است " معيار فعل اخلاقی " گفتار سوم اين بخش و آخرين‏ گفتار كتاب می‏باشد كه در اواخر حيات استاد و در جمع طلاب علوم دينی‏ ايراد شده است و البته اوائل اين بحث كه در تعريف فعل طبيعی و فعل‏ اخلاقی می‏باشد می‏تواند تا حدی نبود اولين گفتار بخش اول را جبران نمايد .



در اينجا ذكر چند نكته را لازم می‏دانيم



كتاب حاضر صرفا حاوی بحث پيرامون اخلاق نظری نمی‏باشد بلكه شامل‏



مطالب جاذب و نافذی درباره اخلاق عملی نيز هست و توام بودن اخلاق نظری و اخلاق عملی در اين كتاب از امتيازات مهم آن است .



2 در پايان اكثر سخنرانيها استاد شهيد به جهت موقعيت زمانی ذكر مصيبت كرده اند كه بی ارتباط با موضوع بحث نيز نمی‏باشد اين ذكر مصيبتها حذف نگرديده اند .



3 عناوين گفتارها غير از گفتارهای دهم و يازدهم از تنظيم كننده‏ می‏باشد .



4 استاد شهيد يادداشتهای نسبتا زيادی پيرامون فلسفه اخلاق و اخلاق‏



اسلامی دارند كه به فضل خدا در سلسله يادداشتها به چاپ خواهند رسيد .



5 قبلا كتابی تحت عنوان " فلسفه اخلاق " به نام استاد شهيد توسط واحد فرهنگی يكی از بنيادها بدون كسب اجازه از مسؤولين امر منتشر شده‏ است در تنظيم كتاب مذكور دقت لازم به كار نرفته و تنظيم كننده ، مطالب‏ استاد را به قلم خود در آورده و اصالت كلام استاد را از بين برده است و به علاوه كتاب مذكور فاقد دو گفتار آخر كتاب حاضر است لهذا كتاب مذكور فاقد اعتبار است .



فرصت را مغتنم شمرده به اطلاع علاقمندان آثار استاد شهيد می‏رساند :



همچنين است وضع كتابهای " فطرت " و " توحيد " كه از سوی يكی از انجمنهای اسلامی و نيز كتاب " شناخت " كه از سوی يكی از ناشران غير مسؤول ، به نام استاد منتشر شده اند و " شورای نظارت بر نشر آثار استاد شهيد " مشغول تدوين متن صحيح و كامل كتابهای مذكور می‏باشد كه در آينده‏ نزديك به ياری خدا منتشر خواهند شد ، و البته با اقداماتی كه به عمل‏ آمده از اين پس شاهد اينگونه بی نظميها در نشر آثار استاد شهيد نخواهيم‏ بود از خدای متعال توفيق بيشتر مسئلت داريم .











فعل طبيعی و فعل اخلاقی



بسم الله الرحمن الرحيم



الحمد لله رب العالمين باری الخلائق اجمعين و الصلوه و السلام علی عبد



الله و رسوله و حبيبه و صفيه و حافظ سره و مبلغ رسالاته سيدنا و نبينا



ومولانا ابی القاسم محمد و اله الطيبين الطاهرين المعصومين اعوذ بالله من‏



الشيطان الرجيم :



« خذ العفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلين ». ( 1 ) قبلا عرض‏



كرديم كه پاره ای از افعال انسانی " اخلاقی " ناميده می‏شود در مقابل‏



افعال عادی و طبيعی اين سوال پيش می‏آيد كه اخلاق و معنی اخلاقی بودن يك‏



فعل چيست ؟ چگونه است كه يك كار انسان ، اخلاقی ناميده می‏شود ؟ و عرض‏



كرديم كه اگر چه ابتدا به نظر می‏رسد كه اين سوال ، سوال خيلی ساده ای‏



است و جواب آسانی دارد ، ولی وقتی كه عميقا وارد اين مطلب می‏شويم‏



می‏بينيم جواب اين سوال كه راز اخلاقی بودن چيست ، به اين سادگيها نيست‏



، بلكه از مشكل ترين مسائل فكری و پيچيده ترين مسائل فلسفی بشر است و از



چند هزار سال پيش تا امروز هنوز فلاسفه جهان توافق نظری روی آن پيدا



نكرده اند ما به جای اينكه اول ملاكهای اخلاقی بودن را در مكتبهای اخلاقی‏



بيان بكنيم و مثلا بگوئيم افلاطون درباره ملاك اخلاقی بودن چه گفته است ،



ارسطو چه گفته است ، اپيكور چه گفته است ، غزالی چه گفته است ، در



دنيای جديد ، فلاسفه اروپا هر كدام چه گفته اند ، به جای اينها اول موارد



ساده بسيار روشنش را ذكر می‏كنيم بعد به تفسير می‏پردازيم ، زيرا قبل از



آنكه موارد فعل اخلاقی روشن بشود ، تفسير كردن چندان صواب نيست قبلا از



موارد مسلم فعل اخلاقی ، مثالهايی از " ايثار " يعنی غير را بر خود مقدم‏



داشتن ، زحمت خود و آسايش ديگران را طلبيدن ، در قالب تاريخچه هايی از



خارج و داخل دنيای اسلام ، و مثالهايی هم از يك مورد ديگر اخلاقيات يعنی‏



همدردی با دردمندان ذكر كرديم اكنون باز می‏خواهيم به مثالهای ديگری در



اين مورد بپردازيم همه برای اين است كه می‏خواهيم موضوع كاملا روشن بشود و



قبل از ذكر مثالها ، برای اينكه شما به اهميت اين موضوع پی ببريد لازم‏



است مطلبی را عرض كنم .